Vaarinstructie praktijk

Ontspannen en zorgeloos varen wil iedereen want dit vergroot het vaarplezier aanmerkelijk. Het is erg fijn het gehuurde schip in de macht te hebben en zonder stress te varen.

Daarom hebben we vanaf komend voorjaar weer onze speciale vaarinstructiedagen op de motor manoeuvreren in de haven opgezet. U kunt hiermee uw vaardigheden (verder) ontwikkelen zodat u nog meer ontspanning en plezier beleefd aan uw vaartochten of vakanties.

Cursussen manoeuvreren

Voor het voorjaar 2024 hebben we het volgende op de agenda staan:

Beschikbaar:

  • Zaterdag 16 maart = Vol
  • Zondag 17 maart = Vol.
     
  • Zaterdag 23 maart = Vol.
  • Zondag 24 maart = Vol.
  • Zaterdag 6 april = Vol
  • Zondag 7 april = Vol
     
  • Zondag 14 april = nog 4 plaatsen beschikbaar

Wees er snel bij want ook hiervoor geldt vol is vol!

Ontvangst vanaf 10.00 uur met koffie en hierna direct het water op voor praktische oefeningen als af- en aanmeren en keren.
Maximaal 4 a 5 deelnemers per schip zodat u zelf ook voldoende aan het roer kunt staan.
De dag eindigt om 17.00 uur.


Deelnamekosten € 250,= per persoon.

Aanmelden kan via info@heechbydemar.nl.

Bij de eerste boeking van een schip voor het vaarseizoen 2024 krijgt u van Heech by de Mar €  100,-- terug (is ook het maximum bij meerdere deelnemers).

Meer info en een klantervaring van afgelopen jaar vind u hieronder.

Privé-instructie

Niet bij iedereen even bekend, maar u kunt sinds vele jaren ook privé-instructie ontvangen op de eerste middag of tweede dag van uw vakantie. De invulling is geheel naar uw eigen wens en heel intensief, ook de gehele bemanning steekt hier wat van op.

De kosten hiervoor bedragen voor een ½ dag (= 3 uur instructie) € 195,= en voor een hele dag (= 6 uur instructie) € 375,=.
Bij reservering van huur kunt u dit direct melden maar ook aangeven op het bestelformulier met extra’s.

Direct een instructeur bestellen voor privé instructie

Klantenervaring

Heer Koos van Beesten:
De cursus was super. Ik heb er erg van genoten. Ondanks het behoorlijk onstuimige weer zijn we het water op gegaan en hebben we de hele dag kunnen oefenen in het manoeuvreren, het aanleggen en het afvaren met een prachtig mooie Lemsteraak. Het was enorm leerzaam en ook nog eens erg gezellig. De lunch was prima verzorgd met genoeg keuze aan verschillende broodsoorten, beleg en drank. Bedankt aan de instructeur & aan Heeg by de Mar. Ik zie uit naar onze vaarvakantie in de zomer!

Heer R. Holleman Adorp:
Het was een leerzame cursus, lekker de hele dag alle plekjes van de haven opzoeken, situatie's opperen en bespreken, uitvoeren. Smaakt naar meer!
Fijne instructeur Jan Cees: rustig, laat een ieder in zijn waarde, past methodiek toe aan niveau cursist: voelt goed!
Erg bekwaam en geeft je gevoel uitleg dat ook jij dit gaat kunnen.
Wij zijn zeer tevreden.

De service van Heech by de Mar was boven verwachting. Mijn eerste dag op water al zaken in praktijk. Heb er weer lol in. Prachtig groot schip om de cursus te mogen doen.
Ontvangst prettig en gastvrij.
Catering uitstekend. Lunch was niet eenvoudig maar gewoon compleet!
Leuk was de oranjekoek. (De echte)
Klinkt misschien allemaal wat halleleua maar ben erg tevreden.

Van een enthousiaste deelneemster:
Voor wie wel kan zeilen, maar nog niet eerder met een platbodem heeft gevaren, is de cursus motor manoeuvreren niet alleen een fantastische investering, maar ook een goede voorbereiding op een plezierige zeilvakantie. De cursus motor manoeuvreren van Heech by de Mar is wat mij betreft een must voor elke zeiler die voor het eerst met een platbodem vaart. Een platbodem is immers een stuk zwaarder dan de meeste zeilboten. Voor het eerst aanleggen in een haven of sluis met een platbodem is net even anders dan met een (klein) kajuitjacht. Voor zeilers die gewend zijn ‘even af te zetten’, kan het prettig zijn om het aan- en afmeren op de motor bij de start van de zeilvakantie al te beheersen. Dat aan- en afmeren met een platbodem is eenvoudig onder de knie te krijgen door deel te nemen aan de cursus motor manoeuvreren: de hele dag aanleggen en afvaren met een grotere platbodem, de box in- en uitvaren en lijn werpen. Met wat kleine tips and tricks en na een leuke dag zal het aan- en afmeren in havens en sluizen een stuk eenvoudiger verlopen en dat geeft rust aan boord. Bovendien is het een leuk voorproefje voor de vakantie!

For ladies only:
Denk je ook wel eens ‘eigenlijk zou ik de boot ook moeten kunnen aanleggen, maar dat doet mijn man altijd’? Dat is een terechte overweging. Eigenlijk zouden alle leden van de bemanning overweg moeten kunnen met de boot, voor het geval de schipper iets zou overkomen. Bovendien is het leuker varen als de volledige bemanning begrijpt wat er gebeurt aan boord en het komt de veiligheid aan boord in het algemeen ten goede. Het voorkomt de situatie die iedereen kent uit de haven: hij roept ‘spring’ en zij zegt ‘nee, dat kan kan niet!’. De cursus motor manoeuvreren van Heech by de Mar biedt iedereen – op een heel prettige manier - inzicht in ‘het hoe en waarom’ van het aanleggen in havens en sluizen: echt een aanrader!

Marieke van de Ven:
Onder leiding van -de in zeilland beroemde- trainer Jan Kees hebben we in 1 dag meer manoeuvres uitgevoerd dan menigeen in een heel seizoen zal aansturen.
Paaltje, draaicirkel en vlaagje, je vergeet al snel dat je speelt met 14 ton.
Jan Kees maakt dat manoeuvreren leuk en uitdagend is.
De vijf mensen hebben eigen kwaliteiten en uitdagingen, voor de trainer een kans om verschillende oplossingen te laten zien. Alles is een mogelijkheid. Maar, er zijn eenvoudigere manieren om het schip rustig te laten doen wat jij wilt. Geen eitje tussen te krijgen.
Dankzij de training zal ik dit seizoen meer aanpakken dan een eenvoudig steigertje, en samen met mijn gezin manoeuvreren tot een leuke activiteit maken.
En nu varen!

Arie van der Spek:
Mijn vrouw, Brenda, en ik hadden samen ingeschreven voor de vaarinstructie manoeuvreren op een platbodem. Wij hebben sinds 3 jaar een platbodem en wilden graag wat techniek bijleren. Nooit gedacht dat wij een grote Lemsteraak zo mooi langszij konden wenden op een plaats met relatief weinig ruimte dan wel aanmeren in de haven met niet meer dan 1 meter voor en achter vrij. Ronduit fantastisch. Veel geleerd op een heerlijke ontspannen manier met een fantastische instructeur en een kleine groep zeer gemotiveerde deelnemers. Wij hebben het gelijk in praktijk gebracht met ons eigen schip en merken nu dat een en ander veel gemakkelijker gaat. Deze instructiedag kan ik ook bestaande schippers zeker aanbevelen.

Bob Maks:
In een vliegende noordoosten wind vertrek ik al bijtijds naar Heech. Als ik de IJsselbrug en de nieuwe Ketelbrug oversteek zie ik dat het zo hard waait, dat de dag vermoedelijk afgelast zal worden.
In Heech gearriveerd, is er geen sprake van afgelasting vanwege de wind. In tegendeel, JanCees onze instructeur voor de dag, merkt doodleuk op dat je het nu goed kunt leren.

Met vier mede-cursisten is het ideaal om te leren. JanCees heeft alle aandacht voor iedereen en alle mogelijkheden om te manoeuvreren worden besproken of mag je zelf uit proberen. Op het moment dat je ziet dat je de boot niet meer onder controle hebt grijpt hij in en laat het je nog eens uitvoeren.
Maak de wind tot je vriend. Dat is het motto. En gebruik juist genoeg motorvermogen om de invloed van de wind op te heffen.
Een manoeuvredag is een must voor iedere schipper van een platbodem lijkt me.

Heer Rolf  Kroes:
Een dag manoeuvreren in de haven van HEECH BY DE MAR
Al vele tientallen jaren huur ik regelmatig een Lemsteraak bij de firma, onder andere de Tydtverdryf, Hendrickje Stoffels en de laatste jaren steeds de Welvaren. Door de jaren heen ben ik dus redelijk gewend geraakt aan dit scheepstype. Niettemin leek het mij toch nuttig een keer mee te doen aan een instructiedag ‘manoeuvreren’. Onder leiding van Henk en met vier andere cursisten hebben we begin april een hele zondag, slechts onderbroken door een welvoorziene lunch, niets anders gedaan dan om beurten op de motor, ontmeren en afvaren, aanleggen aan lager wal, aanleggen aan hoger wal, achteruit varen en de haven in- en uitvaren. Henk liet ons zien  - gebruikmakende van een plat plankje in de vorm van een scheepsdek met schroeven, die de bolders op het schip moesten voorstellen, en een touwtje – hoe je steeds, afhankelijk van de windrichting,  met behulp van een voorwaartse of achterwaartse spring makkelijk van de wal kunt loskomen of juist kunt vastmaken. Van het grootste  belang is, zo werd ons duidelijk gemaakt,  zorgvuldige  bediening van de scheepsmotor met de morse handel aan bakboord  om zo het vaargedrag van het schip op de goede manier te benutten. Het steekwoord hierbij  is vooral beheerst, en rustig gebruik van het motorvermogen, maar ook daarbij steeds de wind zijn werk te laten doen. Bovendien leerden wij allerlei handigheidjes bij het losgooien of  trefzeker werpen van een landvast om de meerpaal en bijvoorbeeld op je knieën - en dus niet staande - achteruit te sturen, waardoor  je én beter zicht op de koers achteruit  hebt én tegelijkertijd makkelijk de motor met de hand kunt bedienen. Henk onderwees ons nadrukkelijk over de discipline aan boord. De schipper heeft en houdt het voor het zeggen, terwijl de andere cursisten zo vlot en zo goed mogelijk de orders moesten opvolgen en klaar moesten staan met fenders – zonder commentaar -  , ook al gaat het niet helemaal als gepland.
Hij wees ons ook op de noodzakelijke rustige sfeer aan boord: géén geschreeuw, want dat leidt al snel tot verwarring. Aanwijzingen zijn voorbehouden aan de schipper. Bij aanleggen is het voor de stuurman niet goed mogelijk om de afstand van de boeg tot de vaste wal in te schatten.  De man vooruit geeft daarom bij het aanleggen de afstand tot de  wal uitsluitend aan met opgestoken vingers; hij is de  “Fingerman”:  3 vingers = 3 meter; 1 vinger = 1 meter. Nog makkelijker, want overzichtelijk, voor de stuurman, is aanleggen met de hek van het schip in plaats van met de boeg.
Afgezien van - maar vooral ook dankzij - de aangename wijze van onderricht verliep het varen en manoeuvreren in plezierige coöperatieve sfeer, waardoor het welslagen van deze uiterst leerzame en nuttige instructiedag was verzekerd.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang een paar keer per jaar het laatste nieuws van Heech by de Mar!

Aanmelden nieuwsbrief