De 5 belangrijkste vaarregels

10 november 2017

Varen in Nederland is prachtig! Je kunt het hele land verkennen vanaf het water, er is een enorm groot en hoogwaardig vaarwegennet en er zijn vele mogelijkheden tot waterrecreatie.

Een groot deel van het vaarwegennet wordt ook gebruikt door beroepsvaart, die vaak groot en zwaar zijn, waardoor ze beperkt zijn in hun manoeuvreerbaarheid ten opzichte van de recreatievaart. Om het op de vaarwegen veilig te laten verlopen zijn er, net zoals op de weg, (verkeers-)regels.

Regelmatig worden wij gevraagd naar de voorrangsregels op het water en daarom zetten we hier de belangrijkste vaarregels op een rij die je minimaal moet weten voordat je het water op gaat (bron Varen doe je samen):

Boven alles staat: Goed Zeemanschap.
Goed zeemanschap betekent dat je ten alle tijde een aanvaring moet proberen te voorkomen. Dus, ook al heb je voorrang kan het zijn dat je wijkt als je ziet dat de ander geen voorrang verleent, door welke omstandigheid dan ook.

1. Beroepsvaart heeft voorrang (groot gaat voor klein).
Dit zijn meestal schepen langer dan 20 meter. Deze schepen zijn beperkt in hun manoeuvres en kunnen hun schip vaak niet snel stilleggen. Blijf uit hun buurt en ga er vooral niet voor varen. Een dergelijk schip heeft voor de boeg vaak een dode hoek, waar de schipper je niet (goed) meer kan zien. Als je zelf de stuurhut niet kunt zien, ziet de schipper je ook niet!

2. Stuurboordwal heeft voorrang.
Als er sprake is van een gemarkeerde vaarweg, bijvoorbeeld een vaargeul (rode en groene tonnen) of een natuurlijk vaarweg (rivier/kanaal) heeft degene die strak stuurboordwal (rechterkant van het vaarwater) aanhoudt, voorrang.

3. (Kleine) zeilschepen hebben voorrang op (door spierkracht aangedreven vaartuigen) roeiboten/kano’s, en deze hebben weer voorrang op (kleine) motorschepen. Dus: Zeil gaat voor spier, gaat voor motor.

4. Motorschepen onderling: Stuurboord heeft voorrang op open water zonder betonning. Bij tegengestelde koers wijkt men beiden uit naar stuurboord.

5. Zeilschepen onderling:
· Stuurboord wijkt voor bakboord.
Dit betekent dat degene die zijn zeil aan bakboord heeft staan, voorrang heeft over degene die zijn zeil aan stuurboord heeft staan

· Loef wijkt voor lij.
Deze regel gaat op als zeilschepen elkaar kruisen en ze beiden het zeil over dezelfde boeg hebben staan. Het schip dat aan de loefkant (waar de wind vandaan komt) ligt t.o.v. het andere schip, moet voorrang verlenen.

Meer informatie vindt u op de website van ‘Varen doe je samen’ http://www.varendoejesamen.nl/kenniscentrum/artikel/de-5-belangrijkste-vaarregels

Wij wensen u een goede en veilige vaart!

Terug naar overzicht

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang een paar keer per jaar het laatste nieuws van Heech by de Mar!

Aanmelden nieuwsbrief